Kalle Wallinin jännitysnäytelmä

Nord DDB Helsinki lähetti Cannes Lionsiin tänä vuonna kaksi työtä: Parental Leave Mortgagen ja Snow Median.
Shortlistojen julkaisun jälkeen näytti, että nappiin meni. Nordealle yhteistyössä muiden NORD-toimistojen kanssa suunniteltu Parental Leave Mortage – Suomi-kisoissa Asuntolainan vanhempainvapaa – nappasi ennätykselliset yhdeksän shorttia. Protect Our Wintersille tehty Snow Media pääsi sekin shortille yhdessä kategoriassa.
Alla mailienvaihto, jota Nord DDB Helsingin luovan johtajan Kallen kanssa käytiin keskiviikkona 18. päivä muutamia tunteja ennen palkintojenjaon alkua (palkintoja jaetaan useampana päivänä, mutta keskiviikko oli Asuntolainan osalta se merkittävin).
Asuntolainan vanhempainvapaa -kampanjalla on nyt yhdeksän shorttia. Parin tunnin kuluttua selviää tuleeko palkintoja. Mitkä fiilikset? Tutiseeko puntti?
“Kyllähän se puntti vähän tutisee, tulee mieleen parin vuoden takainen Cannes, kun McDrip otti pohjalle sen kahdeksan shorttia [kampanja voitti loppujen lopuksi hopealeijonan ja kaksi pronssia]. Ja nyt on jopa kymmenen shorttia, kun lasketaan mukaan meidän Snow Media, joka tehty Protect Our Winters Finlandille.”
Kuinka palkintojenjako toimii – pääsettekö itse paikalle? Lavalle ja mikrofonin varteen, jos leijonia tulee?
“Tänään menemme iltatilaisuuteen, sinne pääsee passilla halukkaat ja passitta, jos voittaa pronssia tai jotain kirkkaampaa. Pronssit ja hopeat vain vilahtavat screeneillä, siellä näkyy työn nimi, asiakas, toimistot. Mutta on sekin hienoa, koska ainakin aiemmin siellä on pyydetty pronssien ja hopeiden voittajat nousemaan ylös ja annettu raikuvat aplodit.”
“Kullat ja Grand Prix’it mennään noutamaan lavalta, mutta ainakaan kultapuheille ei ole aikaa, en muista et olisiko Grand Prix open mic, voi olla.”
“Kirkkaimmat leijonat saa myös mukaansa käsimatkatavaroihin, muut tulee sitten jälkilähetyksenä syssymmällä. Pronssi- ja hopeavoittajat voivat kyllä käydä kuvauttamassa itsensä portailla lainaleijonan kera halutesssaan.”
Millä porukalla lähdette illalla jännittämään?
“Ollaan täällä meidän Suomi-Tanska jengillä. Asiakas tällä kertaa ei päässyt paikan päälle.”
Yllättikö näin kova menestys? Toki One Show antoi olettaa, toisaalta Suomessa Asuntolaina ei palkintoja kerännyt.
“Enemmän yllätti heikompi menestys Suomessa. Odotin paljon enemmän. Mutta pettymykset on osa mainoskilpailujen houkuttelevuutta, se että saa jännittää.”
“Täältä Cannesista ei ikinä oikein uskalla olettaa mitään – asia, joka on hirveen vaikeaa tällaiselle ylioptimistiselle luovalle johtajalle. Kysy keneltä tahansa meillä töissä, oon ehkä suomen kovin jinxaaja. 😅”
Mitä luulet, miksi työ iskee paremmin kv-tuomareihin?
“Tosi vaikea sanoa. Ehkä villein teoria mitä itsellä on, on se, että Suomessa halutaan palkita hyviä töitä, joiden tiedetään pärjäävän vain Suomessa, jotta nekin saavat ansaitsemansa arvostuksen. Joka on silleen symppis salaliitto, suosi suomalaista ja niin edelleen 😂. Todellisuudessa kyse on varmaan tuomaristoista, niiden kokemuksesta ja näkemyksestä. Pieni markkina ja hankala kasata vuosittain tuomarit arvostelemaan.”
“Lisäksi Suomessa puhtaat pro-bonot yliperformoivat suhteessa kaupallisiin kampanjoihin. Palkitaan aiheita enemmän kuin insightia, ideaa ja toteutusta.”
Voisiko olla, että Suomessa ollaan tasa-arvoasioissa niin paljon edellä muuta maailmaa, että kv-tuomareille konsepti tuntuu “isommalta” ja innovatiivisemmalta?
“Tuo on ehkä osa totuus tämän casen kanssa, vaikkakin esimerkiksi nimenomaan eteläamerikkalaisille ja muille on täytynyt avata enemmän meidän vanhempainvapaita, palkkoja ja verotusta.”
Mitä tällainen kilpailumenestys merkitsee sinulle itselle ja toisaalta toimistolle? Joko on käynyt mielessä siirtyminen töihin isommille markkinoille…
“Henkilökohtaisesti tämä tietty merkitsee tosi paljon. Olen aina uskonut, että me tiedetään mitä me tehdään, mutta sitä on kiva todentaa näin. Me tehdään nykyään niin paljon töitä Nordic-laajuudella, ja laajemminkin, ettei mulla ole mitään suurta kiikaria kaukomaille. Kyllä tässäkin työnsarkaa riittää ja virstanpylväitä on vaikka kuinka jäljellä. Mutta hyvällä polulla ollaan, joka on samalla mukavaa ja ammatillisesti haastavaa.”
“Meille NORDissa kilpailumenestys on sanomattakin tärkeää, se on yksi luovuuden tavoitteiden mittareista ja me todella haluamme menestyä asiakkaiden kanssa isosti. Meidän luovuudesta palkituimmat työt ovat olleet aina myös niitä tehokkaimpia – en usko tippaakaan kisatöiden tekemiseen, vaan ne muuttuvat kisatöiksi silloin, kun niillä ollaan ylitetty kaupalliset-, brändilliset- tai muut tavoitteet.”
NORDista puheen ollen. Mikä työnjako tässä keississä oli?
“Se on ollut yhteisponnistus, kuten niin moni meidän jutuista nykyjään. Luovia suunnittelijoita oli Suomesta ja Tanskasta. Ruotsista oli NORDin ylintä luovaa johtoa ja Nordicin asiakkuusjohtoa.”
“Tuote on saatavilla vaan Suomessa ja kampanjan toteutimme me Suomessa kaikkine varpaineen. Projektijohto ja asiakkuusjohto oli Suomessa kuten pääasialliset asiakkaatkin.”
Miltä tuntui palkintojenjaon jälkeen
Keskiviikkoiltana, hieman mailien lähettelyn jälkeen, ratkesi neljän Asuntolaina-shortin kohtalo. Ja nappiin meni nytkin. Kampanja voitti upeasti kultaisen ja hopeisen leijonan.
Kultaa tuli! Onneksi olkoon. Mitkä tunnelmat nyt? Asteikolla 1-10?
“To-del-la tyytyväinen. Kaipa siitä uskaltaa nyt kympin antaa.”
“Ylipäätään hyvä ja erikoinen fiilis etenkin, kun näki gaalassa casefilkat ja tekijät, joiden joukossa siellä lavalla käytiin. Ennen palkintoja, voittajien aulassa voi ihan tyytyväisenä myhäillä Anselmo Ramoksen, Aaron Starkmanin ja muiden nykyisten mainosalojen suurimpien nimien joukossa samppanjaa litkien.”
Minglasitko anselmojen ja aaronien kanssa?
”Olin niin omissa maailmoissani, että Markus meiltä hoiti minglaamiset.”
Palkintoja jaettiin Cannesissa vielä torstaina ja perjantainakin. Asuntolainan kokonaissaldoksi kertyi kulta, hopea, pronssi sekä kuusi shorttia.
Teksti: Rami Ahonen
Kuva: Kalle Wallin