Siirry sisältöön
Tietoa palvelusta

OMD Ranking listaa Suomen luovimmat suunnittelutoimistot

Näin OMD Ranking toimii.


Mitkä kilpailut lasketaan mukaan OMD Rankingiin?

OMD Ranking seuraa kuutta kilpailua. Ne ovat:


Kuinka ranking-pisteitä saa?

Jos toimiston suunnittelema työ palkitaan jossain edellä mainituista kilpailuista, toimisto saa ranking-pisteitä. Sama työ voi saada pisteitä useammasta kilpailusta. Jos työ palkitaan samassa kilpailussa useammassa kategoriassa se saa pisteitä niistä kaikista. Grand Prix’stä saa enemmän pisteitä kuin kullasta, josta taas saa enemmän kuin hopeasta. Menestys kansainvälisissä kilpailuissa tuo enemmän pisteitä kuin menestys kotimaisissa.


Onko eri palkittujen töiden määrällä merkitystä pisteisiin?

On. Yksittäisten palkittujen töiden lisäksi toimiston eri palkittujen töiden määrä vaikuttaa kokonaispisteisiin. Yksittäisten huipputöiden lisäksi halutaan palkita tekemisen leveyttä.


Kuinka usein lista päivittyy?

Lista päivittyy kuusi kertaa vuodessa – aina kun uuden kilpailun tulokset ovat selvillä. Seuraamalla somekanaviamme pysyt helpoiten ajan tasalla.


Kuinka pitkä ranking-jakso on?

Ranking on kalenterivuoden mittainen. Lopullinen lista on valmis kun vuoden viimeisen kilpailun, Eurobestin, tulokset ovat selvillä joulukuussa. Effien myötä alkaa uusi seurantajakso. OMD Ranking listaa kilpailut sen vuoden alle, jolloin palkinnot jaetaan, vaikka itse kilpailu käyttäisi erilaista vuosijakoa (vrt. Vuoden Huiput).


Mitkä toimistot saavat pisteitä palkitusta työstä?

Työn voi “omistaa” vain yksi toimisto, työn pääasialllinen suunnittelutoimisto. Vain tämä toimisto saa työstä pisteitä.


Mitä jos pisteet menevät tasan?

Jos toimistoilla on samat kokonaispisteet ne jakavat sijan. Jos listan viimeinen sija jaetaan, listalle nousee toimisto, joka on saanut pisteitä painoarvoltaan tärkeämmästä kilpailusta.


Mitkä toimistot ovat mukana rankingissä?

OMD Ranking listaa toimistoja, joiden pääasiallinen toimiala on mainonnan suunnittelu.


Kuinka pisteytyslogiikka on luotu?

Rankingia suunniteltaessa on haastateltu luovia suunnittelijoita sekä tehty pienimuotoinen tutkimus. Näin kerättyä tietoa on käytetty muun muassa valittaessa mukaan otettavia kilpailuita sekä päätettäessä niille annetuista painotuksista. Lopulliset päätökset on tehnyt OMD Rankingin kehittäjä RE: Media.


Miksi OMD Ranking?

Kilpailuissa palkitut kampanjat ovat keskimäärin kuusi kertaa tuottavampia kuin ei-palkitut. Kilpailumenestys on hyvä mittari toimiston luovan työn laadulle. Aiemmin vastaavaa rankingia ei ole ole ollut olemassa.


Mikä se pieni joidenkin rivien alussa on?

Pallura indikoi, että kyseinen yritys on saanut ranking-pisteitä viimeisimmästä päivitetystä kilpailusta.


Kuka kehittää ja ylläpitää OMD Rankingia?

OMD Rankingin on kehittänyt RE: Media Oy. RE: Media vastaa palvelun ylläpidosta ja tietojen keruusta. Rankingin julkaisee OMD Finland.


Kuinka voin lähettää palautetta?

Otamme mielellämme vastaan palautetta, parannusehdotuksia, risuja, jne. Paras tapa ottaa yhteyttä on

Pysy ajan tasalla - tilaa uutiskirje

Kuulet meistä vain, jos meillä on jotain uutta kerrottavaa. Et koskaan muulloin.

OMD Blogi

Ajatuksia muuttuvasta maailmasta. Mielipiteitä markkinamuutoksesta, teknologiasta ja ihmisistä.

Tutustu blogiin