Siirry sisältöön

Täällä suunnittelee Erma&Reinikainen

Kaksi vuotta ja neljä palkittua kampanjaa. Erma ja Reinikainen avaavat toimivaa Musti ja Mirri -yhteistyötä. Ja kertovat kesäkiertueelle lähtevästä robottikoirasta.

Erma_ja_Reinikainen_ja_tiiliseinä

Kaikki alkoi siitä, kun juuri oman toimiston avannut kaksikko ideoi kampanjan, joka nostaisi framille uudenvuoden paukuista kärsivät koirat. Sitten viesti Mustin ja Mirrin markkinointipäällikkö Eveliina Rantahalvarille. Pari kuukautta myöhemmin, uudenvuoden aattoiltana, kaupungin digiulkonäytöt valtasi Täällä pelkään minä

Erma&Reinikaisen suunnittelema kampanja palkittiin Vuoden Huipuissa, Grand Onessa ja Cannes Lionsissa. 

Sitä seurasi Musti of Finland, Jokainen kakka on tärkeä ja Adoptiolive. Kaikki kehuttuja ja palkittuja – Adoptiolive Cannesia myöten. Ja kaikissa asiakkaana Musti ja Mirri. 

Hyvää duunia kahden kissoille ja koirille allergisen miehen toimistolta.

Ajan kanssa laatua

Neljä hienoa kampanjaa – ei huteja. Kuinka tähän päästään? 

“Varmaan siinä on monta vaikuttavaa tekijää. Me voidaan panostaa laatuun, ei määrään. Kunnioitetaan asiakkaan briiffiä eikä tehdä sitä yhdeksän muun projektin lomassa. Kiire se on mikä syö laatua”, avaa Aleksi Erma.  

“Me ollaan koitettu järjestää asiamme niin, että meidän ammattitaito pääsee oikeuksiinsa. Se on helpompaa, kun kiinteitä kuluja tulee oikeastaan vaan nettisivun domainista. Ei tartte maksaa vuokraa kokonaisesta kivitalosta Helsingin keskustassa.” 

“Ja toki kun yhteistyö lähti heti menestyksekkäästi liikkeelle, on syntynyt molemminpuolista luottamusta tekemiseen. Ollaan Eveliinan kanssa hienosti samalla aaltopituudella”, hän jatkaa.

Päivän lehti on suunnittelijan paras kaveri

Kun ei ole omaa toimistoa ei toisen naamaan ehdi kyllästyä. Voi mennä pitkiäkin aikoja, että kaksikko ei edes näe toisiaan. 

“Kun saadaan briiffi niin silloin nähdään. Ja paljon ollaan puhelimella. Itse suunnittelen varmaan enemmän satulassa kuin koneen ääressä”, kertoo paljon pyöräilevä Erma. 

Suunnittelun kaksikko aloittaa asiakasymmärrystä kartoittaen, insight tähtäimessä. Mainosideoista pysytellään ensimmäisessä vaiheessa mahdollisimman kaukana. 

“Usein sanotaan, että ensimmäinen idea ei voi olla hyvä. Olen vähän eri mieltä. Jos tausta-ajattelun tekee oikein, niin ensimmäisen intuitiivisen idean pitäisi melkein olla se paras”, Erma sanoo. 

“Toisaalta ei saa mennä liian syvälle datakalvoihin. Mainosalan paras julkaisu on päivän lehti – pitää tietää mistä keskustellaan”, hän jatkaa. 

“Jos lukee pelkkiä tutkimuksia ja kohderyhmäanalyysejä ja niiden pohjalta pyrkii löytämään insighteja, syntyy mainontaa, joka harvemmin on oikeasti samaistuttavaa“, komppaa Erno Reinikainen vierestä.

Voimaa verkostosta

Kampanjaideat vaativat kymmeniä erilaisia toteutuksia ja ovat toisinaan – Täällä pelkään minä ja Adoptiolive – haastavia teknisesti. Toteutusvaihe vaatii siis rutkasti työtä. Kahden hengen toimisto ratkoo haastetta 2020-luvun suosikkimallilla, kumppanuusverkostoa hyödyntäen. 

“Me vastataan luovasta strategiasta, suunnittelusta ja projektijohdosta. Key-visut ja pääviestit tehdään itse. Tuotantovaiheeseen tulee jengiä mukaan”, avaa Reinikainen. 

Toimiston kumppanirosterista löytyy muun muassa haastavimmista digitoteutuksista vastannut Inuits, tuotanto-AD:na useassa projektissa on ollut Matti Virtanen (“Suomen paras AD”) ja PR:ää pariin projektiin tehnyt Julia Ruuskanen SEK:stä. 

“Verkoston luottotekijät on erittäin tärkeitä. Varsinkin sellaisissa hommissa, jotka toistuvat usein. Joka keississä tarvitaan tuotanto-AD:ta, ja kun Virtasen Matille soittaa, niin tietää että homma hoituu”, kertoo Erma.

“Verkostossa on tärkeää olla tyyppejä, joiden kautta verkosto myös laajentuu. Kun etsimme Mustin ja Mirrin Pride-kampanjaan kuvittajaa, niin Tuukka Tikkasen kautta löysimme mahtavan kuvittajan Kajo Raunin. Ja niistä kuvituksista tulikin sitten erittäin hienot”, avaa Erma Musti of Finland -kampanjan tuotantoa.

Brändiä rakentaen

Kaikki kaksikon Mustille ja Mirrille tekemä viestintä menee vahvasti brändimainonnan laariin. Tuotteita ei ole lanseerattu eikä aletarjouksia väännetty. Ei sillä etteikö olisi kysytty. 

“On meille ehdotettu toisenlaistakin tekemistä, mutta kieltäydyimme kohteliaasti, koska kyseinen aihe ei ollut aivan meidän ’coressa’“, muistelee Reinikainen.

Bränditasolla siis mennään, mutta onko viestinnässä muuten löydettävissä joku punainen lanka? 

“Ehkä se, että mainonnalla on aina joku funktio, pyritään muuttamaan jotain. Ja muutoksen tavoite tietysti on, että lemmikit voisivat mahdollisimman hyvin”, avaa Erma. 

“Vaikka aiheet ovat välillä hyvinkin rankkoja, me halutaan aina pyrkiä ratkaisukeskeisyyteen ja mielellään positiivisuuden kautta. Puhdas shokeeraus harvemmin tänä päivänä toimii“, täydentää Reinikainen. 

“Ja ehkä sekin yhdistää, että kun asiakas on markkinajohtaja niin ei tarvi tehdä lyhytjänteistä”, päättää Erma.

Kisakalenterissa Suomi + Cannes

Jokainen neljästä Musti ja Mirri -kampanjasta on tuonut kisamenestystä tänä vuonna. Saavutus johon yksikään toinen toimisto ei ole yhden asiakkaan kanssa yltänyt – lähimpänä on kolmen keissin kisajyräduo NORD DDB Helsinki & Mäkkäri. 

Kaksikon suhtautuminen kilpailuihin on oman toimiston myötä muuttunut.  

“Täytyy sanoa, että arvostus kisoja kohtaan on noussut. Kaikki meidän markkinointi perustuu kilpailumenestykseen”, toteaa Erma.

“Olihan se uskomatonta kun uutena toimijana saatiin ekan vuoden päätteeksi leijona!”

Toimiston kisalinjaus on selkeä: kotimaisten lisäksi he osallistuvat vain Cannesiin.

Kesäkampanjaa tähdittää robottikoira

Seuraava Musti ja Mirri -kampanja starttaa kesäkuun loppupuolella.

“Jatketaan viime vuoden hengessä, yritetään viestiä ja nostaa puheenaiheeksi jo tunnistettua ongelmaa – sitä kuinka koira jätetään kuumaan autoon, kun käydään kaupassa”, avaa Erma. 

Kampanjaan on tehty erikoistoteutuksena robottikoira. 

“Se pitää ääntä ja etsii hädissään omistajaansa parkkipaikalle jätetyssä autossa. Mitä lämpimämpi ulkona on, sitä läkähtyneempi koira on“, kertoo Reinikainen.

Erma&Reinikaisen suunnittelema robottikoira

“Inuits on rakentanut robottia useamman kuukauden. Koko homma on kasattu 3D-mallin pohjalta ja viimeistely käsin, aina karvoja myöden. Lopputulos tulee varmasti herättämään huomiota.“

Auto kiertää kahden viikon ajan markettien parkkipaikkoja Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa. Myös muita toteutuksia on tietysti tulossa.

Yksi asia kaksikkoa jäi kampanjassa kuitenkin harmittamaan.

“Me oltais haluttu kampanjaan Mamban Älä jätä minua -biisi, mutta Tero Vaara vetäytyi harmillisesti ihan viime tipassa”, nauraa Erma.

Teksti: Rami Ahonen
Kuvat: Erma&Reinikainen