Siirry sisältöön

Porisuhde linkosi Staartin ykköseksi

Kilpailumenestys on tuonut Staartille uusia asiakkaita ja paljon työhakemuksia.

Porisuhdeneuvoja, oletko kuullut? No niin me arvelimmekin – ei siis tuhlata aikaa eikä pikseleitä keissiesittelyyn. Käydään sen sijaan läpi kampanjan uskomaton kilpailumenestys.

Porisuhde on historian ensimmäinen kampanja, joka on napannut kirkkaimman pokaalin kaikista kolmesta OMD Rankingin seuraamasta Suomi-kilpailusta: Vuoden Huipuista, Effie Finlandista ja Grand Onesta.

”On se uniikki suora”, toteaa Porisuhteen suunnitelleen – yhdessä ALL CAPSin ja Joonas Nordmanin kanssa – Staartin toimitusjohtaja Juuso Kemi.

”Mun mielestä saattaa kyllä olla yksi toinenkin… eikös Hesarin Land of Free Press voittanut kans”, epäilee Kemi. Mutta ei, LoFP sai ykköspokaalin Vuoden Huipuissa ja Effiessä mutta Grand Onen pääpalkinto jäi saamatta.

”Grand One meitäkin jännitti eniten, kun siellä on niin vahva se digipuolen painotus, tosi hienoa, että sieltäkin tuli tunnustus.”

Menestys tuli yllätyksenä

Aidosti oivaltava sanaleikki. Parodiahahmo kaupunginjohtajasta. Sopivan rento toteutus. Joonas Nordman. Toimialana harmaan tylsä kuntamarkkinointi.

Taisi kisakulta kiiltää silmissä jo siinä vaiheessa, kun sana ”Porisuhde” pääsi ulos suusta.

”En ajatellut niin! Mietin, että jos onnistutaan täydellisesti niin voi hyvällä tuurilla tulla menestystä. Kampanjassahan ei ole sellaista mainosalan sisäistä taikapölyä, joita palkituissa töissä yleensä on. Eihän me edes haluttu, että tämä tuntuu mainonnalta. Ollut todella hienoa nähdä, että on mennyt hyvin niin mainoskuplassa kuin varsinkin sen ulkopuolella”, sanoo Kemi.

”Kun nähtiin, että kampanjasta tulee aika iso, niin siinä vaiheessa oli selvää, että ilmoitetaan se kaikkiin kilpailuihin.”

Cannes – hah!

Mahtaa pänniä, kun käsissä on huippukampanja mutta ei mitään mahdollisuuksia repiä menestystä ison maailman mittelöistä.

”Kyllä me ilmoitettiin Cannesiin – ilman mitään odotuksia. Ajateltiin, että kokeillaan kepillä jäätä. Me itse asiassa ilmoitettiin se ’parody mayor’ -kulmalla mutta eihän se ole niin vahva kuin Porisuhde, eikä sitä kukaan tajunnutkaan. En oikein itsekään tajunnut koko hakemusta, kun luin sen myöhemmin”, nauraa Kemi kampanjan maailmanvalloitukselle.

”Ei Eppu Normaalikaan pärjää Jenkeissä”, hän jatkaa pienen tuumaustaon jälkeen.

Porisuhde avasi ovia

Kemi tunnustaa, että kampanjan erinomainen kisamenestys on näkynyt niin bisneksessä kuin henkilöstöpuolellakin. Freelancerit pommittavat yhteistyökyselyillä ja tarjouspyyntöjä kilahtelee inboksiin aiempaan tiuhemmin.

”Kun tapaa uuden ihmisen, vaikka potentiaalisen asiakkaan, he tietävät Porisuhteen ja siitä on hyvä lähteä jatkamaan juttua. Kampanjan ansiosta ollaan päästy mukaan kilpailutuksiin ja voitettukin niitä useampi”, kertoo Kemi ja mainitsee muutaman uuden asiakkaan nimeltä. Julkisesti niistä ei voi kuitenkaan vielä kertoa.

Seuraava kisajyrä on siis jo suunnittelupöydällä?

”Tuollaista värisuoraa ei varmasti tule mutta kyllä me kilpailuihin osallistutaan jatkossakin. On meillä töitä, joihin uskotaan, ainakin 2-3 sellaista keissiä. Toukokuussa tulee ulos tosi hieno juttu.”

Teksti: Rami Ahonen
Kuvat: Staart