Kuinka tylsä mediatoimisto teki itsestään kiinnostavan maan johtaville luoville suunnittelijoille
Työ: OMD Ranking
Kategoria: Paras digitaalinen sisältömarkkinointi
Linkki kilpailutyöhön: omdranking.fi
Mikä ihmeen OMD Ranking?
OMD Ranking on mainonnan suunnittelijoille ja ostajille suunnattu palvelu, joka listaa Suomen tämän hetken luovimmat toimistot kilpailumenestykseen perustuen.
OMD on maailman isoin mediatoimisto. OMD on ollut aktiivinen toimija suomalaisella markkinointikentällä vuodesta 1976. Datalähtöisyys on OMD:llä DNA:ssa. Siksi OMD.
Suomessa ja maailmalla on lukuisia mainonnan, median ja luovan suunnittelun kilpailuja. Kokonaiskuvan luominen on kuitenkin ollut vaikeaa. Siksi Ranking.
Insight: Kokonaiskuvan tarjoajalle tarvetta
Palkituista kampanjoista kannattaakin pitää meteliä – useat tutkimukset ovat osoittaneet, että palkitut kampanjat toimivat keskimäärin 3-6 paremmin kuin ei-palkitut.
Kilpailuita on kuitenkin paljon erilaisia. Ne tarjoavat mielenkiintoista ja helppoa sisältöä alan kapealle medialle, joten niistä uutisoidaan mielellään. Toisaalta toimistot somettelevat shorteistaan ja voitoistaan innokkaasti.
Informaatiota on siis tarjolla, joskus liikaakin. Kokonaiskuvan luominen on haastavaa.
Tarvitaan toimija, joka valikoi, toimittaa ja paketoi kisadataa. Tätä OMD Ranking tekee – tarjoten ajantasaisen ja objektiivisen kokonaiskuvan siihen, mitkä toimistot suunnittelevat luovinta ja toimivinta mainontaa juuri nyt.
OMD Rankingin tarjoama tieto on arvokasta niin OMD:n asiakkaille (mainostajat) kuin OMD:n tärkeimmille yhteistyökumppaneille (luoville toimistoille).
Luova ratkaisu ja toteutus
Yksinkertaisenkin konseptin – listataan luovat toimistot niiden kilpailumenestyksen perusteella – voi tehdä usealla tapaa. Tehdyt valinnat vaikuttavat suoraan palvelun ytimeen, ranking-tuloksiin.
Suunnitteluvaiheen tärkeimmät linjanvedot koskivat sitä, mitä kilpailuja OMD Ranking seuraa ja millaisia ovat niiden painoarvot. Aiheesta tehtiin valittujen toimistojen luoville johtajille kevyt kysely. Lisäksi haastattelimme useita tahoja aiheen tiimoilta.
Selvitystyö auttoi valitsemaan seurattavat kilpailut (Effie, Grand One, Vuoden Huiput, Cannes Lions, One Show, Eurobest) sekä sen miten niitä keskenään painotetaan.
Toinen tärkeä oivallus suunnitteluvaiheessa koski ranking-kauden kestoa. Ranking elää kalenterivuoden ja alkaa sen jälkeen uudelleen. Valittu ratkaisu mahdollistaa tärkeiden vuosilistojen tuotannon (”Vuoden 2023 luovin toimisto oli…”) mikä nostaa median mielenkiintoa palvelua kohtaan.
Tarkempi listalogiikka löytyy Tietoa palvelusta -sivulta.
Sisällöllisesti palvelua ei haluttu paisuttaa. Keskiössä on kilpailujen kulun mukaan elävä TOP-20 -lista. Oletusnäkymässä lista on suppea mutta käyttäjä voi klikata rivikohtaisesti lisää tietoja tutustuen töihin toimiston kokonaispisteiden takana.
Ydinsisältöä tuetaan aiheeseen liittyvillä artikkeleillä.
Myös visuaalisessa suunnittelussa lähdettiin vahvasti sisältö edellä. Visuaalinen muotokieli onkin vähäeleinen mutta hyvin informaatiolähtöinen. Toimivuus niin mobiilissa kuin toimistojen suurilla deskarinäytöillä oli itsestäänselvyys.
Tulokset tässä vaiheessa
Palvelu avautui joulukuussa. Heti ensimmäisten viikkojen aikana se tavoitti markkinointiviestintäsektorin kattavasti – kiitos word-of-mouthin sekä alan medioiden uutisoinnin: MarkkinointiUutiset ja MRKTNG.
Palveluun tehtiin joulukuussa yli 2 000 vierailua. Palvelusta on taitettu peistä niin Jodelissa kuin toimistoissakin – se on löytänyt paikkansa vaikka nyt on otettu vasta ensiaskeleet.
OMD Rankingia kehitetään saadun palautteen ja haastatteluiden pohjalta.